Carolina OlofsgårdInternationellt arbete

En dag på Fairhaven

Fairhaven School i Alexandria, Egypten, är en skola för elever med intellektuella funktionsvariationer. En skyddad plats där de med särskilda behov får växa och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

Någon gång mellan halv åtta och åtta börjar de första skolbussarna rulla in genom grinden. Genast möter lärare upp sina elever, hjälper dem att ta sig ur minibussarna och vidare till fotbollsplanen, som utgör det mesta av skolgården. Några hejar glatt på varandra och traskar omkring på planen. Andra är trötta och sätter sig för att vila på bänken som täcker planens långsida. Den personal som inte befinner sig bland eleverna samlas till morgonbön i en anslutande lokal. Vid halv nio startas musikanläggningen som någon ställt fram, och från högtalarna spelas fartfylld och taktfast musik på högsta volym. Det är dags för morgongympan och därefter nationalsången.

På Fairhaven School går 125 elever i 20 klasser. De är uppdelade på fem avdelningar, beroende på ålder och grad av funktionsnedsättning. De yngsta eleverna är fem år. Uppåt i ålder finns ingen begränsning. Varje klass har två lärare, specialutbildade för att undervisa elever med dessa diagnoser.
– Jag har en grupp på sex elever mellan 9-15 år, berättar läraren Nermine Zaki Estafanous. I klassrummet brukar vi börja vår morgon med att visa bilder på de saker vi ska göra under dagen. Efter det har vi ett morgonprogram som kan handla om till exempel former, färger eller årstider.
Fortsättningen av förmiddagen ägnas åt något akademiskt ämne. Det kan vara arabiska, matte eller engelska. Därefter äter de frukost, som eleverna har med sig hemifrån, följt av rast ute på fotbollsplanen.
– Resten av dagen ägnar vi åt något mer praktiskt. Det kan vara musik, drama, att gå till marknaden eller göra något i köket.

Fifi Wadea Jakop undervisar elever från 16 år och uppåt. Vid sidan av de akademiska ämnena tränar de mycket på självständigheten.
– Det är viktigt för mig att mina elever lär sig ta hand om sig själva, menar hon. Att de kan ta hand om sitt yttre, klä sig själva. Att de kan fixa ett enkelt mål mat, koka te eller kaffe, förstå värdet av pengar och gå säkert på gatan.
De äldre eleverna får också träna sig i yrkesfärdigheter. På skolan lär de sig till exempel att snickra, sy och stöpa ljus.
– De får lära sig att bemästra ett hantverk så att de kan ha ett jobb. Några av våra elever har fått anställning i fabriker.

– När jag fick min tjänst här visste jag inte mycket om människor med funktionsvariationer, berättar Fifi. Men jag började älska dem. Och jag märkte att när vi visar kärlek förstår de det.
Nermine instämmer.
– När de känner sig älskade ser vi direkt en förbättring i aktiviteterna vi gör. Alla lärare här älskar barnen som sina egna.

Klockan är halv två och skoldagen är slut. Bussarna fylls igen och kör hem de elever som inte kan bli hämtade av sina föräldrar. En del bor långt från skolan. En del kommer från fattiga områden. 35 % av eleverna behöver hjälp för att kunna betala sin skolavgift. Utan den hjälpen hade de troligen suttit hemma hela dagen istället. En skola som Fairhaven, med högkvalitativ omsorg och utbildning, och som erbjuder hjälp till den som inte kan betala, är sällsynt i Egypten.  


Text & foto: Carolina Olofsgård, kommunikatör

SAM har varit involverade i arbetet på Fairhaven School sedan skolan grundades 1989. Under kampanjen Julgåvan 2024 samlar vi in pengar till arbetet på Fairhaven School. Läs mer om det här >

Fairhaven School drivs av Saray Evangelical Church i Alexandria.