Marita GoodÅterrapporter, Internationellt arbete

Lärjungar med kunskap om mekanik

Sedan 2013 är Martin och Emma Wilhelmsson SAM:s internationella medarbetare i Tchad. I ett reportage i höstas lyfte vi Emmas arbete bland gravida kvinnor och mödrar i landet och nu får vi ta del av Martins arbete bland unga män.

När familjen Vilhelmsson på grund av det osäkra läget i Bol 2018 tvingades flytta till södra Tchad hade Martin först svårt att se Guds plan för honom. Fast det fanns en plan och platsen för det kommande uppdraget visade sig redan vara förberedd. På missionsstationen dit de flyttade fanns redan en verkstad som knappast användes och en gammal bil som tidigare arbetare lämnat kvar. Detta tillsammans med Martins utbildning och erfarenhet som teknisk officer inom svenska försvaret visade sig passa perfekt för att starta upp en mekanikerutbildning i Tchad.

Upplägg

– Vi börjar från grunden, hur använder man verktyg, vilket verktyg som används till vad, hur en bågfil fungerar och så vidare. Många av de som går kursen har aldrig använt den här typen av verktyg tidigare. Sedan går vi vidare med enkla praktiska moment, mest service. Vi har exempelvis bytt olja och skivbromsar och gjort ventiljusteringar. Vi lägger också en del tid på grundläggande elkunskap, berättar Martin.

Bild från Martins första kurs när han och eleverna hjälpte ett översättningscenter att uppgradera ett solpanelssystem.  Namn från vänster: Martin, Olivie, Francis, Julian och Theophille

Även i en praktisk utbildning behövs teori. Ska man byta olja i en bil är det bra att veta vilken typ av olja som passar till vad och varför. För att befästa kunskapen har de därför alltid en praktisk genomgång efter teorilektionerna då de får testa sina nya kunskaper.

Olika bakgrund

De flesta av eleverna har ingen utbildning sedan tidigare och några kan knappt läsa. Men Martin har också haft elever som tvingats avbryta sina studier på något av universiteten. Gemensamt för Martins elever är att de letar efter ett sätt att försörja sina familjer och trots elevernas mycket skilda bakgrund har det fungerat jättebra för dem att arbeta tillsammans.
– Jag sätter ihop eleverna två och två. Den ene kanske inte kan läsa, men är å andra sidan mer praktisk. Den andre är bättre på att ta till sig teorin, men saknar praktisk erfarenhet. Ett par har efter avslutad kurs fortsatt att arbeta tillsammans och startat en egen liten verksamhet där de reser runt till grannbyar för att erbjuda sina tjänster. De har lyckats skapa sig ett gott rykte och folk hör av sig till dem när de till exempel behöver hjälp med sina elverk.

Behov i samhället

Till de praktiska momenten i kursen använder Martin och eleverna den gamla bilen, som ändå inte används. De arbetar också mycket med motorcyklar, ibland elevernas egna och ibland någon nära väns. I samhället finns ett stort behov av enklare reparationer av motorcyklar samt installation och reparation av små generatorer och solpaneler. Eftersom det inte finns något centralt elsystem i Tchad har många familjer en liten generator hemma som används i hushållet för att ladda telefoner och för att få ljus på kvällarna.

Guds avbild

Varje morgon startar Martin dagen med ett bibelstudium. Han följer ett färdigt studiematerial, men tar också upp aktuella frågor i gruppen. Mycket fokus har lagts på att alla människor är en avbild av Gud.
– Under morgnarna har vi pratat mycket om vem som är min nästa. Det spelar ingen roll i vilken kyrka min granne är med eller om han är kristen eller muslim. Han är ändå min nästa och någon som jag ska bry mig om och ta hand om. Vi ska alla vara goda exempel och visa på Guds kärlek, avslutar Martin.

Efter avslutad kurs får eleverna en egen verktygslåda. Att människor i Sverige betalar för att de ska få en egen verktygslåda har rört flera av eleverna till tårar.

Text: Marita Good
Foto: Privat